EGY PÁR SZÓ A FÉNYEZÉSI TECHNIKÁRÓL

Gyakori sérülések javításának előkészítési folyamatai: MI ÍGY JAVÍTUNK!

Ezzel a fejezettel szeretnénk segítséget nyújtani az Ön számára, elsősorban gyakorlati tanácsokkal, melyeket képekkel illusztráltunk, a folyamat helyes sorrendjében, hogy az egyértelmű legyen a műhelyben dolgozó szakemberek, illetve a leendő szakemberek számára.

Csak az hibázik, aki dolgozik!, gyakran halljuk ezt, vagy ehhez hasonló közhelyeket azokra a hibákra, amelyeket munka közben vétünk. Hiba természetesen mindenki munkájába becsúszhat. A mi célunk, hogy olyan útmutatót adjunk, szakmai információkat és titkokat, amelyeket, ha be tudunk tartani a munkafeladataink során, vagy tulajdonosként be tudunk tartatni, mindenféleképpen csökkenteni fogják a rosszul fényezett elemek számát az üzemünkben. A munkadarab minősége elsősorban a felhasználótól vagyis a szakembertől függ. Az alapfelület előkezelése nagyon fontos, mivel ezzel a lépéssel fogjuk megalapozni a végső eredményt. Az itt vétett hibák, figyelmetlenségek, vagy éppen könnyelműségek sok későbbi problémát is okozhatnak. Megtörténhet, hogy az adott folyamatot kétszer is el kell végezni, ami megkétszerezi a kiadásainkat (energia, anyagköltség, munkaerő, idő). Ezen túl, a bevállalt munkák nem fognak a megadott időre elkészülni, amit megrendelőink nehezményezni fognak és így rontjuk vállalkozásunk, fényezőműhelyünk hírét és imázsát. Ez természetesen gazdaságilag negatív eredményeket fog jelenteni.
Ebben a fejezetben a legfontosabb célunk a lehető legoptimálisabb technológia bemutatása, mellyel Ön időt, energiát, ezáltal pénzt tud megtakarítni. A minőségi munka titka a lelkiismeretes fényezőszakemberen kívül, a minőségi termékekben rejlik. Gyors, kiváló minőségű alapbevonatot, csak csúcsminőségű anyagokkal lehet előállítani. Mivel a bérköltségek jelentik a kiadások nagyobbik részét, ezért a gyorsan és ennek ellenére nagy biztonsággal felhasználható termékek lépnek a jövőben előtérbe. Természetesen, azoknak az ügyfeleinknek, akik nem igénylik sem a gyorsaságot, sem a minőséget, lehetővé tehetjük az olcsó bevonatrendszer alkalmazását is.
Mint már megjegyeztük, a szakszerű előkezelés a sikerünk záloga, ezért a fényezési folyamat bemutatását ezzel a témával kezdjük.

1. Előkezelés

Amikor egy gépjármű javításra a műhelybe érkezik, első feladatunk, hogy azt lúgos, lehetőleg magas nyomású mosóberendezéssel tisztára mossuk. Erre azért van szükség, mert a járműre a baleset következtében olyan szennyeződések is kerülhettek, amelyek a javítófényezés végső esztétikáját veszélyeztethetik, pl.: motorolaj, hidraulikaolaj, klímaolaj, üzemanyag, gázolaj, fékolaj, stb.
Ezen túl valószínű, hogy az autó amúgy sem volt patyolat tiszta, tehát mindenféleképpen meg kell tisztítanunk az előzetesen rárakódott szennyeződésektől, rovarok, sár, kátrány, stb. maradványaitól. Különös gondot fordítsunk azokra a részekre, amelyek tagoltak, zegzugosak, ahova be tud rakódni a szennyeződés. Dízel üzemű autók esetében az üzemanyagtöltő nyílásnál minden egyes tankolásnál egy kevés gázolaj kifolyhat és a sárvédő ív alatt meglapulva előbb-utóbb több centiméteres olajsár alakulhat ki. Miután ez a gépjármű, a mi műhelyünkbe kerül és ezt a szennyeződést nem távolítjuk el, a fényezés tökéletességét veszélyeztetjük (szilikonkráter, tapadási problémák). Ilyen durva szennyeződések eltávolításához természetesen szükségünk van valamiféle vegyszerre is, amivel a felületen lévő olajmaradványokat fel tudjuk oldani. Ilyen vegyszereket legegyszerűbben a töltőállomásokon tudunk beszerezni. Ennek felhordása után magas nyomású mosóberendezéssel le kell mosnunk a gépkocsit.

Meg kell említenünk azt is, hogy tiszta alkatrészekkel, természetesen sokkal szívesebben dolgozunk. Miután teljesen megtisztítottuk a felületet, szárítsuk meg. Száradás után használjunk zsírtalanítót (00 695 Solvente Antisilicone Slow, vagy műanyagoknál a 00 660 Quick Cleaner-t). Természetesen, ezután a kisebb fénytöréses hibák is szembetűnőbbek lesznek és nem a fényezési folyamat későbbi pontján derül ki, hogy az ajtó alsó részén a díszléc alatt maradt egy apró horpadás, amely nem látszott a szennyeződés miatt. Így el tudjuk kerülni a többletmunkát, amely bevételkieséssel jár, hiszen egy adott alkatrészen kétszer kell dolgoznunk. A zsírtalanító folyadékot gazdaságosan pumpával hordhatjuk fel, mert így pontosan tudjuk adagolni a felületre. A zsírtalanító letörlését mindig a szélek felé haladva végezzük, soha nem körkörös mozdulatokkal, mert ezekkel a szennyeződést csak átkenjük egyik helyről a másikra.

Többféle alapfelületet különböztetünk meg, amelyek a javítóműhelyünkben előfordulnak:
- sérült fém alkatrészek,
- acél,
- horganyzott acél,
- alumínium,
- sérült műanyag alkatrészek:
- ABS,
- PUR,
- PP, stb.

2. Karcolás javítása
2.1. Fémelem esetében


Éles tárggyal okozott sérülés (karcolás) javítása fém alkatrész esetén

1. Zsírtalanítsuk a felületet (00 695 Solvente Antisilicone Slow-val).
2. Csiszoljuk térképesre a felületet P180-P220-as papírral.
3. A széleket kinyújtva csiszoljunk fel egy nagyobb felületet P320-360-nal.
4. Zsírtalanítsuk a csiszolt részeket (00 695 Solvente Antisilicone Slow-val)!
5. Maszkoljuk a felületet.
6. Győződjünk meg, hogy a felület érzékeny-e az oldószerekre.
7. Mivel kis mértékben oldószerérzékeny a felület, izoláló anyagként használjunk 04 318 Fix-O-Dur Green-t. Két vékony rétegben hordjuk fel a felületre.
8. Miután tökéletesen átszáradt a Fix-O-Dur, hordjuk fel a (04 810 Macrofan Hs Rapid Dark Grey).
9. 3 mm löketű géppel csiszoljuk a teljesen átkeményedett felületet P360-P400-as finomságú papírral.
10. Vizes P800-P1200 csiszoljuk át az egész felületet.
11. A fényezni nem kívánt részeket takarjuk ki és alaposan zsírtalanítsuk a fényezendő felületet (00 695 Solvente Antisilicone Slow-val).

A javítási folyamat befejező, fényezési technológiai leírását lásd a 7. fejezetben.

2.2. Műanyag vészhárító

Gyárilag fényezett műanyag felületen horzsolásos sérülés javítása.

1. Az előzetesen lemosott műanyag felületet alaposan zsírtalanítsuk (00 695 Solvente Antisilicone Slow-val). Első lépésben az a javaslatunk, hogy az oldószeres zsírtalanító alkalmazása célravezetőbb, mivel az esetleges olaj, vagy kátrány maradványokat tökéletesen eltávolítja a felületről.
2. Csiszoljuk a felületet P120-P150 szemcsézetű csiszolópapírral addig, amíg a horzsolásokat teljesen ki nem munkáltuk a felületből. Az ilyen enyhe sérülések általában a műanyagból kimunkálhatóak.
3. Az egész felületet finomítsuk át P180-P220 papírral, majd a széleket finomítsuk tovább P320-360 szemcsézetű csiszolópapírral, a kiszóródó töltőalapozó tapadása érdekében.
4. Dörzsivel csiszoljuk át az éleket, széleket a füller jó tapadása érdekében.
5. Újra zsírtalanítsunk, de már 00 660 Quick Cleaner-rel, mivel antisztatizálja a műanyagot.
6. Az alapozni kívánt részeket maszkoljuk.
7. A csupasz műanyag felületeket alapozzuk Energy Spray Line EL 010 Plastic Primer-rel, vagy Lechler termékválasztékból a műanyag típusának megfelelő műanyag alapozóval (pl. 04 363 Universalplast, Mac 0, Macrofan Plastic Color Primer).
8. A Macrofan HS System kártyarendszer segítségével megfelelő színtónusú töltőalapozót tudunk választani. Válasszunk a végső bevonathoz közeli árnyalatot (ha a receptúra nem rendelkezik máshogy), mivel így a fedőfesték felhasználását csökkenteni tudjuk.
9. Databox segítségével keverjük ki a kiválasztott színt Mac 75 Macrofan Color Rapid Füller-ből, a javítás mérete miatt extra gyors alapozót használjunk. Természetesen a Lechler termék választékából más füller is használható. 00760 Flessibilizante használata szükséges, lásd: technikai adatlapok.
10. Miután az EL 010 Plastic Primer 15-20 percet szikkadt, a töltőalapozóval vonjuk be a javítandó felületet két vékony rétegben.
11. Száradás után óvatosan csiszoljuk meg a fényezendő felületet P360-P400 szemcsézetű papírral szárazon, majd a nehezen hozzáférhető helyeken nedvesen igazítsunk rajta.
12. A fényezni nem kívánt részeket maszkoljuk le, majd 00 660 Quick Cleaner-rel zsírtalanítsuk a felületet, ezzel a lépéssel befejeződött az alkatrész előkészítése fényezésre.

3. Festékmaró folyadék, fékolaj által okozott sérülések javítása

Ilyen jellegű sérülések javítása fokozott figyelmet, és elővigyázatosságot igényel.
A szétfröccsenő festékmaró folyadék ugyanis nemcsak marásos sérüléseket okoz, hanem ahol kisebb koncentrációban kerül a felületre, ott kismértékben felduzzasztja a fedőbevonatot. Ezeken a részeken sem elegendő a töltőalapozó használata, mert a későbbiekben a fényezésen kirajzolódik a festékmaró folyadék folyásvonala. A kiváló minőségű javítófényezés érdekében használjunk Lechler top minőségű segédanyagokat.
A folyamatot a következő képsorok illusztrálják.

1. Első lépésben fokozott figyelemmel és alapossággal mossuk le az egész felületet lúgos, samponos vízzel, majd száradás után zsírtalanítsuk 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val.
2. Berajzoltuk azokat a részeket, ahol a festékmaró szétfolyása miatt csak feldagadt a lakkozás.
3. Csiszolás P120, P180, P220 szemcsézetű papírral.
4. Csiszológép segítségével fémtisztára csiszoljuk a sérült bevonatot. Fontos, hogy a 2. pontban berajzolt részeken is fémtiszta legyen az alkatrész, mert a festékmaró folyadék még a korróziógátló bevonatot is instabillá tudja tenni. Ha erre az instabil részre építjük fel bevonatrendszerünket, későbbiekben az új fényezésen hibák fognak jelentkezni. A nehezen hozzáférhető részeken használjunk durva csiszolószivacsot.
5. Alaposan zsírtalanítsuk az alkatrészt 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val.
6. Két vékony rétegben hordjunk fel a felületre 00 4384 Epofan Primer R-EC-t (kb. 50 µm). Ez a fémalapozó megfelelő korrózióvédelemmel bír, és tökéletes szigetelő hatása miatt kifogástalanul megelőzhetőek vele a későbbiekben kialakulható fényezési hibák (kontúrvonalak kirajzolódása).
7. A gyors munkavégzés érdekében használjunk infralámpát.
8. Száradás után óvatosan csiszoljuk a sárvédőt P220-P240 csiszolópapírral, a tagolt részeknél pedig vörös csiszolószivaccsal. Fokozott figyelmet fordítsunk arra, hogy a bevonat összefüggő maradjon (nehogy kicsiszoljuk a széleket).
9. Alaposan zsírtalanítsuk az alkatrészt 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val.
10. Használjunk Macrofan Color füllert, két vékony rétegben 100-140 µ. A javítandó alkatrész világos metál kék, tehát szürke alapozóval dolgozzunk alá.
11. Hogy a csiszolás jobban szemmel követhető legyen, kontrollanyagnak használhatunk kimaradt BSB festéket is (ötlet).
12. A gyors munkavégzés érdekében használjunk infralámpát.
13. A teljesen átkeményedett töltőalapozót csiszológép segítségével P360-P400 szemcsézetű papírral csiszoljuk, ügyelve, hogy a töltőalapozó ne kopjon ki sehol.
14. A tagolt részeknél használjunk finom csiszolószivacsot, vagy P800-P1000 nedves csiszolópapírt.
15. Zsírtalanítás után fényezésre előkészítettük a sérült alkatrészt.

Ha ezt a leírást követjük, tökéletes minőségű javítást érünk el, és elégedett ügyfeleink lesznek!

4. Egyengetett alkatrészek javítása

1. Az egyengetett alkatrész, mely a lakatosműhelyből átkerült, és előzetesen a durva szennyeződésektől mosással lett megtisztítva, első lépésben valamilyen módszerrel távolítsuk el a fedőbevonatot. Esetünkben négertárcsa segítségével. Fokozott figyelemmel legyünk a tökéletesen fémtiszta felület elérésére.
2. 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val alaposan zsírtalanítsuk a teljes alkatrészt.
3. Az utólag felfedezett fénytöréseket finom csiszolópapírral (P400) rajzoljuk körbe.
4. A megfelelő célszerszám használatával távolítsuk el a festékbevonatot. A nagyított képen jól látható a finomcsiszolat.
5. Festool ES 150/5 EQ csiszológéppel és P180 szemcsézetű csiszolópapírral csiszoljuk térképesre a munkadarabot, túl a sérült részek határain, az ép felület irányába 5-7 cm távolságba, a képen látható módon.
6. 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val alaposan zsírtalanítsuk a teljes alkatrészt.
7. A nagyított képen tökéletesen látszik a csupasz fémfelületen kirajzolódó színkontraszt, melyből arra következtetünk, hogy gyárilag az acél alkatrészt cinkbevonattal látták el. Ez az észrevétel nagyon fontos a javítási folyamat anyag kiválasztása miatt.
8. Mivel cinkbevonatú a felület, csak a 05 531 Multilight poliészter gitt jöhet számításba.
9. Szárításhoz használhatunk infralámpát is.
10. Csiszolóblokk és P80-120 szemcsézetű csiszolópapírral alakítsuk ki a megfelelő formát.
11. Tapintással ellenőrizzük a forma helyességét.
12. A durva csiszolati karcokat Festool ES 150/3 EQ csiszológéppel és P150, majd P180-220 szemcsézetű papírral finomítsuk.
13. A kinagyított képen jól láthatók a durva csiszolati karcok, melyeket nem hagyhatunk rajta a felületen. Kontroll anyag használatával ellenőrizni tudjuk a durva csiszolati karcok megfelelő finomítását.
14. Sűrített levegővel fúvassuk ki az apró pórusokból a csiszolati port.
15. 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val alaposan zsírtalanítsuk a teljes alkatrészt.
16. Ha szükséges, hordjunk még egy réteg PE gittet, de ebben az esetben az előzetes finomítás folyamatában elegendő a P150 szemcsézetű csiszolópapír használata.
17. Csiszolóblokk és P120 szemcsézetű csiszolópapírral alakítsuk ki a helyes formát.
18. Kontroll anyag használatával ellenőrizni tudjuk a durva csiszolati karcok megfelelő finomítását Festool ES 150/3 EQ csiszológéppel és P180-220 szemcsézetű papírral.
19. Látható a nem elégséges finomítás, a festékbevonat szélén futó, hosszanti csiszolati karcok, melyekbe a későbbiekben a töltőalapozó beszívódik. Lásd fényezési hibák: Beesés.
20. Ugyanaz a felület helyesen megmunkálva, P180/220 szemcsézetű csiszolópapírral.
21. A jelzett határig használjuk az előző lépésben ajánlott csiszolópapírt.
22. Majd finomítsuk a felületet 5-7 cm-rel tovább P360 szemcsézetű papírral, az előzőekben is használt excenteres csiszológéppel, hogy a továbbiakban felszórásra kerülő anyagok a túlszóródott felületeken is tökéletesen tapadjanak.
23. A tagolt, nehezen hozzáférhető helyeken használjunk durva csiszolószivacsot.
24. 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val alaposan zsírtalanítsuk a teljes alkatrészt.
25. Amennyiben hagyományos töltőalapozót használunk (04 004 Green Ti Filler), melynek nincs korrózióvédő hatása, hordjunk fel rozsdagátló alapozót (04 318 Fix-O-Dur EC Green).
26. Amenniyben a Macrofan alapozó rendszer füllerei közül választunk, úgy az előző lépés kihagyható, mivel ezek az anyagik tartalmaznak cinkfoszfátot, és ezért korrózióvédő hatással rendelkeznek. Használjuk ki a Macrofan alapozó rendszer adta színválasztás lehetőségeit is.
27. Szárításhoz használhatunk infralámpát is.
28. P360/400 szemcsézetű csiszolópapírral és az előzőekben is használt excenteres csiszológéppel munkáljuk meg a tökéletesen átkeményedett töltőalapozót.
29. A nehezen hozzáférhető részeknél használjunk csiszolószivacsot (3M Microfine), száraz technológiával vagy hagyományos módon nedves kézi csiszolás (P800/1000).
30. 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val alaposan zsírtalanítsuk a teljes alkatrészt.
31. A Lechler és az általunk javasolt technológiával fényezésre előkészített alapfelület.

5. Javított műanyagok fényezése

1. Első lépésben alaposan tisztítsuk a javítandó alkatrészt mosószerrel és vízzel.
2. Zsírtalanítsuk 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val, mert az alkatrészen lévő kátrány, illetve szerves eredetű szennyeződéseket csak ezzel az anyaggal tudjuk megfelelő biztonsággal eltávolítani.
3. A sérülés közvetlen környezetét csiszoljuk P180 szemcsézetű csiszolópapírral, a képen látható mértékben.
4. Zsírtalanítsuk a felületet most már 00 660 Quick Cleaner-rel, mivel ez a zsírtalanító egyben antistatizálja a műanyagokat, illetve a sérülésmentes részeket határvonal mentén maszkoljuk.
5. Hordjunk fel egy vékony réteg EL 010 Plastic Primer-t, a következő felületkezelő anyag jó tapadása érdekében. A kis sérülés miatt, gazdasági szempontok figyelembe vételével javasoljuk az Energy Spray Line termék használatát.
6. Műanyag javításához a 05 331 Multilight gitt alkalmazása javasolt.
7. P120/150 szemcsézetű papírral csiszoljuk a felületet, alakítsuk ki a megfelelő formát.
8. Ha szükséges, csiszoló blokk segítségével igazítsunk utána, használjunk P150 szemcsézetű csiszolópapírt.
9. A csiszolati karcokat excenteres csiszológép segítségével finomítsuk. Mivel a használatból származó apróbb hibák javítását is elvégezzük (kavics felverődés, apróbb horzsolások, amik nem igényelnek töltőtapaszt), a teljes alkatrészt csiszoljuk P220/240 szemcsézetű csiszolópapírral.
10. A nehezen hozzáférhető helyeken alkalmazzunk durva csiszolószivacsot (Scotch Brite).
11. Portalanítás után alaposan zsírtalanítsuk a felületet 00 660 Quick Cleaner-rel.
12. Amennyiben vannak olyan részek, amelyeket nem kívánunk alapozni, mert ezek megmunkálása igen nehézkes (tagolt rácsok, esetleg előzőleg takart, ezáltal védett felületek, rendszámtábla), maszkoljuk azokat, például a képen látható módon.
13. Zsírtalanítsuk a felületet 00 660 Quick Cleaner-rel.
14. Az apróbb sérülések eltüntetéséhez használt P220/240 szemcsézetű csiszolópapír sok helyen teljes egészében eltávolította a műanyag alkatrészről a gyári fedőbevonatot, ezáltal csupasz műanyag felületek kerültek felszínre, javasoljuk, hogy a teljes alkatrészt vonjuk be MAC 0 Macrofan Plastic Color Primer-rel. Ha teljes alkatrészt alapozunk, gazdasági szempontok figyelembe vételével előnyösebb a MAC 0 Plastic Primer használata.
15. Ezt követően használjunk a Lechler termékválasztékából töltőalapozót. Ez az alkatrész Macrofan 7 Macrofan HS Color Filler-rel lett alapozva. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy műanyag alkatrész esetében a töltőalapozót, illetve az akril bevonatokat is rugalmasítanunk kell 09 760 Flessibilizante alkalmazásával. Lásd: Technikai adatlapok.
16. P360/400 szemcsézetű csiszolópapírral és az előzőekben is használt excenteres csiszológéppel munkáljuk meg a tökéletesen átkeményedett töltőalapozót.

A nehezen hozzáférhető részeknél használjunk csiszolószivacsot (3M Microfine), száraz technológiával, vagy hagyományos módon alkalmazzunk nedves kézi csiszolást (P800-1000).

A Lechler és az általunk javasolt technológiával fényezésre előkészített alapfelületet kapunk, melyre akár HOLOGRAM fedőbevonat is kerülhet:

 

6. Porlakkozott felületek javítása

PORLAKK

Az 1990-es évek első harmadában több neves autógyártó is foglalkozni kezdett a porlakkok alkalmazási lehetőségeivel. Ezek a lakkanyagok nem tartalmaznak oldószert, nem szennyezik a környezetet. A fényezéskor mellészóródott por egyszerűen összegyűjthető és újrahasznosítható, ezáltal hulladék sem keletkezik.

HOGYAN IS TÖRTÉNIK A PORLAKKOZÁS?

Tulajdonképpen nagyon egyszerű a válasz. Felhordásuk elektrosztatikus úton zajlik, majd ezt követően körülbelül 140 oC-os hőmérsékleten egy speciális égetőkemencében a por megolvad, és egybefüggő fémréteget képez a lakkozandó felületen. Ez az eljárás nagyon környezetkímélő, mivel nincs oldószerkiocsátás és hulladék is nagyon kevés képződik. Ez a lakkozási rendszer csak a szériagyártásban jöhet számításba, mivel a folyamat a kisipari javítóműhelyekben nem kivitelezhető, gondoljunk csak a 140 oC-os hőmérsékletre, amely súlyosan károsítaná a gépjárműveink műanyag alkatrészeit, vagy a szélvédőüvegeket.

A porlakkozott járműveket hagyományos módon, de mégis különös gonddal kell kezelnünk.

MIRE KELL ÜGYELNÜNK, HA ILYEN GYÁRI BEVONATTAL TALÁLKOZUNK?

Ezek a bevonatok nagyon érzékenyek a szerves oldószerekre, és fokozottan hajlamosak a felduzzadásra, lakkszélek kirajzolódására.
A következő képsorokban egy Mercedes A autó motorházelejét javítjuk meg, minden részletre fokozottan ügyelve!

1. 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val zsírtalanítsuk a javítandó alkatrészt.
2. Porlakkozott felületnél fokozottan érvényes, hogy csak csupasz fémre gittelünk, ezért azokról a részekről, ahová poliészter gittet kívánunk felhordani, maradéktalanul távolítsuk el a gyári bevonatot.
3. Gittelésre tökéletesen előkészített alkatrész.
4. Végezzük el a klasszikusnak számító oldószerpróbát. Az átmeneti részekre nyomjunk egy nitrohígítóval átitatott törlőkendőt 30-60 mp-ig.
5. Ezt követően szemmel látható, hogy a porlakkozott fedőbevonat fokozottan oldószerérzékeny, tehát ennek megfelelően fokozott elővigyázatossággal és figyelemmel kell eljárnunk az ilyen bevonattal ellátott felületek javításánál.
6. Hordjunk fel a felületre 05 331 Multilight poliészter gittet a megfelelő mennyiségben.
7. Ezt követően P120 szemcsefinomságú csiszolópapírral csiszoljuk azt a megfelelő formára, majd a P180-220 szemcsézetű papírral géppel finomítsuk át az egész felületet.
8. Az esetleges zárványokat a poliészter gittben 05 500 Spat-O Rapiddal tömítsük el.
9. Nagyon fontos, hogy szigetelőanyagként 04 384 Epofan Primer R-EC-t használjunk, mivel más szigetelő, vagy füller a szélek feldagadását és a kontúrvonalak kirajzolódását fogja okozni.
10. Infralámpával szárítsuk a felületet a gyors munkavégzés érdekében. Természetesen szárítófülkében, vagy 20 oC-on is száríthatjuk az anyagot.
11. Óvatosan csiszoljuk meg a 04 384 Epofan Primer R-EC-t P220-240 csiszolópapírral szárazon géppel, vigyázva, nehogy valahol kikopjon az alapozó, mert ott el fogja veszíteni szigetelő hatását és kontúrvonalak jelentkezhetnekását és kontúrvonalak jelentkezhetnek.
12. Az íves, tagolt részeket durva csiszolószivaccsal csiszoljuk a kikopásveszély miatt.
13. 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val alaposan zsírtalanítsuk a felületet.
14. Az esetleges apró hibákat füllerezés előtt még javítsuk ki 05 500 Spat-O Rapiddal.
15. Hordjuk fel a MAC 7 Macrofan HS Color Filler-t a leszigetelt alapfelületre.
16. Infralámpával szárítsuk a felületet a gyors munkavégzés érdekében. Természetesen fülkében, vagy 20 oC-on is száríthatjuk az anyagot.
17. Száradás után P360-400 szemcsézetű papírral, géppel csiszoljuk a felületet, a nehezen megmunkálható domború részeken a kikopás veszélye miatt használjunk P800-1200 vizes csiszolóanyagot.
18. Fényezésre előkészített, javított, porlakkozott motorháztető.

7. Spotjavítás

Az autójavító műhelyek fokozott nyomásnak vannak kitéve egyre több irányból. Így pl. a biztosítótársaságok szorgalmazzák a javítási időket, illetve anyagköltségeket minimalizálni. A javíttatók egyre inkább elvárják a rövid javítási határidőt. Az autóra mindenkinek nagy szüksége van a mindennapokban, és hosszú távon nem szívesen nélkülözik. A festékgyártók újabbnál újabb technológiákat, megoldásokat dobnak piacra, amit nyomon kell követni ahhoz, hogy ne maradjunk le. Aki a számára értékes dolgokat be tudja vezetni a javító üzemébe, annak nyert ügye van. Ha új partnereket tud maga mellé állítani egy új technológia segítségével, ami lerövidíti a javítás idejét a konkurenciához képest, már nyert ügye van.
Ez a javítási technológia nem új találmány, de a mai fokozottan kiélezett versenyhelyzetben, ami a javítók között kialakult, előtérbe helyezte az ún. Smart javítási technológiát.
Az autókon gyakran keletkeznek apróbb sérülések, amik sokszor nem kerülnek kijavításra, mivel időigényesek és drágák. Ide tartoznak a kavicsfelpattanásból adódó lakksérülések, vagy parkolóban szerzett apróbb horzsolódások. Ebbe a kategóriába tartozó javítások kb. a sérülések 1/3-át teszik ki, tehát érdemes fokozottan foglalkozni velük. Természetesen, ezek a javítások csak kis felületen alkalmazhatók megfelelő esztétikai biztonsággal. Hogyan tudjuk meghatározni, hogy a sérülés javítható-e ezzel a módszerrel? Az a tapasztalat, hogy a javítási felület ne haladja meg a két tenyérnyi nagyságot, és derékvonal alatt helyezkedjen el a sérülés. Ezzel a technológiával kitűnő eredményt érhetünk el:
- tagolt alkatrészek,
- vészhárítók,
- küszöbök,
- nagyobb alkatrészek széleinél, stb.
Nem javasolt a módszer alkalmazása nagy felületek középső részénél, pl. motorháztető javításánál. Ezeknél az alkatrészeknél célravezetőbb a hagyományos módszer alkalmazása.
Vizsgáljuk meg pénzügyi oldalról is ezt a javítási technológiát. Mivel nem igényel túlzott befektetést, ennek a módszernek az elindítása a műhelyünkben gyorsan megtörténhet, és szinte az első pillanattól kezdve jövedelmező lesz.
Ezekhez a kis sérülések javítása érdekében nem szükséges az autót bevinnünk a fényezőkabinba, tehát a fülke a megszokott ritmusban tud tovább dolgozni. A kis sérülések javítása természetesen sokkal kevesebb anyagfelhasználással fog járni. Rövidebb idő alatt elkészíthető a munkadarab, tehát tökéletes javítást tudunk vállalni, a teljes elem fényezése nélkül, alacsonyabb áron. Az alkatrész javítási költsége akár a felére is csökkenthető. Másodlagos hasznunk, ami nagyon fontos: szereztünk még egy elégedett ügyfelet magunknak.
Eszközök, amikre szükségünk van ilyen javítások elvégzéséhez:
- speciális csiszológép
- kisméretű csiszolóblokk
- kisméretű HVLP pisztoly
- kisméretű polírozógép

A mikrojavításokhoz elengedhetetlenek a magas színvonalú segédanyagok és fedőbevonatok alkalmazása. A Lechler ebben a tekintetben is a fényezők mellett áll, és természetesen több alternatívát is biztosít a sikeres munkavégzés érdekében. A sérült felületek előkészítésénél nagy segítséget nyújthat az Energy Spray Line család:
- EL 010 Plastic Primer
- EL 030 Anticorrosive Primer
- EL 070 Fast Filler
- EL 080 Easy Solvent
A Lechler segédanyag-rendszerében megtalálhatók a különböző Rapid füllerek, úgy, mint MAC 75 Macrofan HS Color Rapid Filler, vagy a sötét illetve világosszürke színben előállított 04 806 - 04 810 Macrofan HS Rapid Filler, amely különböző arányban keverve a világosszürkétől szinte a feketéig áll rendelkezésünkre. Fedő festékek közül nagy biztonsággal alkalmazhatjuk bármelyik rendszerét a Lechler-nek, de ezeknél a javításoknál legelterjedtebb a BSB vagy Hydrofan használata. Ezt követően nagy hatásfokkal lakkozhatunk PL 01 111 Macrofan HS Flash Clear Coat 2K lakkal, ami extra gyors javítást tesz lehetővé.
Egy javítási folyamat képekkel illusztrálva lépésről-lépésre:

1. A hiba szemrevételezése. Meghatározzuk, hogy javítható-e Spot Repair technológiával.
2. Maszkoljuk a javítandó felület közvetlen környezetét, hogy az ép felületeket megóvjuk.
3. Zsírtalanítsuk a javítandó felületet 00 660 Quick Cleaner-rel.
4. Arra alkalmas szerszám segítségével csiszoljuk a felületet a sérülésnek megfelelő mértékben, majd zsírtalanítsunk 00 660 Quick Cleaner-rel.
5. Maszkoljuk a javítás környezetét, és horjuk fel a füllert. (Lásd: 5/a és 5/b)
5/a. Energy Spray Line EL 030 Anticorrosive Primer, EL 070 Fast Filler
5/b. MAC 75 Macrofan HS Color Rapid Filler, 04 806 / 04 810 Macrofan HS Rapid Filler (A gyors száradás érdekében használhatunk infralámpát!)
6. Az átkeményedett alapozót finoman csiszoljuk, majd 00 660 Quick Cleaner-rel zsírtalanítsunk.
7. Maszkoljuk a javítás környékét, majd portalanítsuk a fényezendő részt, ezt követően hordjuk fel a fedőbevonatot, amely lehet MAC 1 / MAC 4 vagy BSB/Hydrofan + 01 111 Macrofan HS Flash Clear Coat.
8. Jelen esetben Hydrofan bevonatot alkalmaztunk, a 01 111 Macrofan HS Flash Clear Coat lakk felhordása előtt mézeskendővel finoman töröljük át a fényezendő részt.
9. Hordjuk fel a 2K színtelen lakkot, majd 00 744 Solvente Per Sfumature vagy az Energy Spray Line EL 080 Easy Solvent alkalmazásával vékonyítsuk el a lakkbevonat széleit. (További képek a következő oldalon.)
10. P2000 szemcsézetű csiszolópapírral nedvesen dolgozzuk össze a friss bevonatot az eredeti festékréteggel. Vagy száraz technológiában, gép segítségével oldjuk meg ezt a feladatot.
11. A Farecla Smart Repair technológia alkalmazásával polírozzuk össze a teljes bevonatot.

Az eredmény:


8. Új alkaltrészek fényezése

A köztes alapozókat felhasználásuk szerint két csoportba oszthatjuk:
a. nedves-nedves (köztes csiszolás nélkül),
b. száraz (köztes csiszolással).

a. Ez a technológia gyors munkafolyamatot eredményez, teljesen megegyező esztétikai megjelenést biztosít a gyári bevonattal. A Lechler Macrofan Color Filler rendszer alkalmazásával kb. 350 gyári belső (INTERIOR) színt tudunk előállítani. BSB, MAC 1 - MAC 4 használata esetén a M 9 000 gyanta, Hydrofan fedőbevonatnál a M 8 005 gyanta javasolt.
A folyamatot alkalmazhatjuk fém és műanyag alkatrészeknél, természetesen csak sértetlen elemeknél jöhet számításba ez a megoldás. A 6.8.1.1 és 6.8.2.1 pontokban folyamatában, képekkel illusztrálva mutatjuk be a nedves-nedves technológiát.

b. A száraz technológia még mindig sokkal elterjedtebb a fényezőműhelyekben. Ugyanis szállítás közben sajnos gyakran előfordul, hogy kisebb sérülések keletkeznek az új alkatrészeken. Ezek korrigálása sokkal eredményesebb ezzel a módszerrel. A folyamatokkal a 6.8.1.2 (fém) és a 6.8.2.3 (műanyag) pontokban részletesen foglalkozunk.
A töltőalapozó száradása után csiszoljuk az alkatrészt, majd csak ezután tudjuk fényezni.
Itt szeretném megjegyezni, hogy találkoztam már olyan fényezői gyakorlattal, ahol a töltőalapozót kihagyták a sérülésmentes új alkatrészek fényezésénél. Ez helytelen eljárás, mivel a bevonatrendszer így nem teljes. Hiányzik belőle az ún. közbenső bevonat, tehát a füller. Ha a füllerezést kispóroljuk a bevonatrendszerből, kockára tesszük a fényezésünk tartósságát. Ez azért van így, mivel a gyári kataforetikus alapozó kemény, rideg anyag, és a rá kerülő fedőbevonat vagyis festék kötés után szintén kemény és rideg lesz, így a külső fizikai hatásoknak kevésbé fog ellenállni. Ha egy rugalmas közvetítő réteg van a két kemény bevonat között, az mint egy rezgéscsillapító fog hatni, így a fényezésünk sokkal jobban ellenáll a durva behatásoknak is, pl. felpattanó kavicsoknak.

8.1. Fémalkatrészek
8.1.1. NEDVES-NEDVES ELJÁRÁS

Új elem: nedves-nedvesen:

1. Új gyári fémalkatrész, nedves-nedves technológiával történő fényezése. Ezzel módszerrel nagyon gyors és hatékony munkavégzés érhető el, mert a köztes csiszolási lépések nem szükségesek, illetve a töltőalapozó teljes átkeményedését sem kell megvárnunk.
2. 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val alaposan zsírtalanítsuk a felületet.
3. P 320 - 360 finomságú csiszolópapírral csiszoljuk az egész alkatrészt, ügyelve, hogy a gyári kataforetikus alapozót ne távolítsuk el a felületről.
4. A belső, tagolt részeket vörös csiszolószvaccsal mattítsuk fel.
5. Alaposan zsírtalanítsuk a felületet 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val.
6. Azokon a részeken, ahol lecsiszoltuk a gyári fémalapozást, pótoljuk azt. Ebben az esetben gazdaságos, gyors megoldást biztosít az Energy Spray Line fémalapozója EL 030 Anticorrosive Primer.
7. Ha szükséges, finom csiszolószivaccsal finomítsuk a spray-vel kezelt részeket.
8. Alaposan portalanítsuk az alkatrészt kívül-belül, sűrített levegő és mézeskendő segítségével.
9. Hordjuk fel a MAC 9 HS Color Undercoat-ot egyenletesen két vékony rétegben kívül-belül egyaránt.
10. Ha szükséges, az esetleges szennyeződéseket 30-35 perc szikkadás P 1000 – 1200-as csiszolópapírral óvatosan, de csakis szárazon ki tudjuk „csiszolni”.
11. Hordjuk fel a bázisfestéket a felületre két vékony rétegben, de csak a motorháztető külső felületére. Mivel a nedves-nedves alapozót a motortér színéhez kevertük, ezért a belső felületre további fényezőanyag nem szükséges. Ami fújás közben beszóródik, elegendő lesz, és gyári hatást fog kelteni. Főként japán gyártmányú autók illetve új konstrukciók esetében javasoljuk.
12. Különös gondot fordítsunk az élekre, szélekre is.
Hagyjuk teljesen lemattulni a felületet: kb. 10-15 perc.
13. Hordjuk fel a 2K színtelen felőlakkot a Lechler választékából.

8.1.2. SZÁRAZ TECHNOLÓGIA

1. Kataforetikus korrózióvédelemmel gyárilag ellátott eredeti fém alkatrész fényező állványra felerősítve.
2. Távolítsuk el a felragasztott címkéket, gyári jelzéseket. Vannak olyan típusok, ahol vízzel kell átáztatni a matricákat, és utána könnyedén eltávolíthatók.
3.a. Gyári alkatrészek gondosan be vannak csomagolva kartondobozba, és általában ha geometriai sérülés nincs is rajtuk, a kataforetikus alapozó szállítás közben, főleg az éleknél sajnos le szokott kopni.
3.b. Hullámkarton okozta bevonathiány.
4. Alaposan vizsgáljuk át az egész felületet, az esetleges szállítási sérülések feltárása érdekében. Zsírtalanítóval áttörölt fényes felületen sokkal szembetűnőbbek az apróbb sérülések.
5. Tökéletesen zsírtalanítsuk az egész felületet 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val, mivel a kézről rákerülő zsír vagy ásványi sók tapadás-, vagy esztétikai hibákat okozhatnak.
6. P 220 - 240 szemcsézetű papírral csiszoljuk el a szállításkor keletkezett sérüléseket a kataforetikus alapozón, mivel ilyen esetekben a sérülés mélysége 30-40 µ-ig is terjedhet, és ha ezt a mélységet töltőalapozóval szeretnénk kitölteni, az a későbbiekben beesés formájában fényezési hibaként jelentkezhet.
7. A sértetlen részeket durva csiszolószivaccsal (géppel / kézzel) mattítsuk teljesen le. Különös gondot fordítsunk az élekre és a tagolt részekre, mivel ezeken a helyeken is tökéletesen kell tapadnia a töltőalapozónak. Belső részeket is csiszoljuk át a beszóródó töltőalapozó tapadása érdekében.
8. Zsírtalanítsuk a felületet 0 695 Solvente Antisilicone Slow-val.
9. Pótoljuk a hiányzó korróziógátló bevonatot, esetünkben Energy Spray Line-nal, EL 030 Anticorrosive Primer, de használhatunk más Lechler terméket is (lásd, technikai adatlapok).
10. Mézeskendővel és sűrített levegővel portalanítsuk az alkatrészt.
11. Mivel az autó kék színű, ezért a MAC 7 Macrofan HS Color Filler színes töltőalapozót is kék színben szórjuk fel. Ezáltal a festék-felhasználásunk csökken, és az esetleges későbbi sérülések sem annyira feltűnőek. (pl. festéklepattanás esetében).
12. Az első réteg teljes mattulása után kb. 5-7 perc múlva hordjunk fel még egy vékony réteget.
13. Két vékony réteg töltőalapozó az új karosszéria elemen.
14. Teljes átkeményedés után csiszoljuk a felületet P 400 szemcsézetű papírral szárazon, vigyázva, nehogy lecsiszoljuk az élekről a bevonatot.
15. A tagolt részeken használjunk csiszolószivacsot (Scotch-Brite), vagy P 800 - 1200-as nedves csiszolópapírt.
16. Miután kívül-belül átcsiszoltuk az alkatrészt, alaposan zsírtalanítsunk 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val. Ha Hydrofan bevonat kerül a felületre, akkor 00 660 Quick Cleaner-rel.
17. Fényezésre tökéletesen előkészített új fém alkatrész.

8.2. Műanyag alkatrészek

Műanyag alkaztészeknél nem szükséges a közbülső bevonat alkalmazása, a felhordott műanyag alapozó száradás után is rugalmas marad, így a rá kerülő fényezőanyag tökéletesen fog hozzá tapadni.

8.2.1. NEDVES-NEDVES ELJÁRÁS

Gyári műanyag alkatrészeken feltüntetik a felhasznált műanyag alapanyagát. Jelen esetben ABS anyaggal van dolgunk.

1. A folyamat első lépéseként 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val és finom csiszolószivaccsal alaposan zsírtalanítsuk a felületet. Műanyaggyártásnál formaleválasztó anyagot alkalmaznak, amely megnehezíti a fedőbevonat tapadását. A formaleválasztót 100 %-ban el kell távolítanunk, ez a feltétele a tökéletes tapadásnak.
2. következő lépésben használjunk 00 660 Quick Cleaner-t. Ezzel a zsírtalanítóval antisztatizáljuk a műanyagot, ami a nedves-nedves technológiában elengedhetetlen. Így csökkenthetjük a porzárványok előfordulásának veszélyét.
3. Alaposan portalanítsuk a munkadarabot sűrített levegő és mézeskendő segítségével.
4. Szórjuk fel a felületre 2 vékony rétegben a MAC 0 Macrofan Plastic Color Primer-t, majd hagyjuk szikkadni 20-30 percet, ezután a felület nedves-nedvesen átfényezhető Lechler fedőbevonatokkal. (Hídrofan esetén 30 perc szikkadásra van szükségünk.)

AZ EREDMÉNY:

8.2.2. GYÁRILAG ALAPOZOTT ELEMEK ELŐKÉSZÍTÉSE

1. Zsírtalanítsuk az alkatrészt 00 660 Quick Cleaner-rel.
2. Finom csiszolószivaccsal mattítsuk le az egész felületet, különös gondot fordítva az élekre és a szélekre.
3. Újra 00 660 Quick Cleaner-rel zsírtalanítsuk az alkatrészt és ezzel tulajdonképpen fényezésre előkészítettük a felületet.

A fedőfesték flexibilitását műanyagok fényezése esetén viszont szükséges növelnünk, amit egy speciális adalékanyag hozzáadásával tudunk elérni. A 09 760 Flessibilizante hozzáadása a festékanyaghoz maximum 20 %-ban történik, majd ezután következik az edző adagolása a festékhez oly módon, mintha nem lenne rugalmasítóval kezelve az anyagunk. Tehát a képlet a következő egy akril bevonat esetén:

0,8 L MAC 4 + 0,2 L 09 760 = 1 L + 0,5, L MH 500
2:1

Ez a képlet természetesen töltőalapozóra is érvényes, ha műanyag alkatrészt füllereznünk kell, majd csiszolni és utána fényezni.

0,5 L MAC 7 + 0,2 L 09 760 = 1 L + 0,2 L 00 327
5:1

8.2.3. GYÁRILAG STRUKTURÁLT MŰANYAG ALKATRÉSZEK

A műanyag alkatrész, amelyet elő fogunk készíteni a fényezésre:

1. Az előkészítés itt is ugyanaz: alaposan tisztítsuk meg a műanyag alkatrészek felületét először 00 695 Solvente Antisilicone Slow-val és durva csiszolószivacs segítségével, az apró pórusok közül teljesen mossuk ki a formaelválasztó anyagokat, mivel az negatív irányba befolyásolja a műanyag alapozónk tapadását.
2. Második lépcsőben használjunk 00 660 Quick Cleaner-t. Ezzel az anyaggal antisztatizáljuk a műanyag alkatrészt.
3. Nagy felület, vagy egész alkatrész alapozásánál használjunk MAC 0 Macrofan Plastic Colro Primer-t, vagy 04 363 Universalplast-ot.
4. A műanyaag alapozónak megfelelő szikkadási idő letelte után következhet a töltőalapozó felhordása. A töltőalapozót a műanyag flexibilitásának megfelelően rugalmasítsuk 09 760 Flessibilizante-val, maximum 20 %-ban.

Attól függően, hogy a műanyag felülete milyen mértékben strukturált, 2-3 réteg töltőalapozóra lehet szükségünk. Érdemes az egyes rétegeket kis mértékben eltérőre színezni, mivel csiszolásnál ez segítséget nyújthat, menniy füller van még a műanyag felületéig. Durván struktrált műanyagok esetén érdemes várni a töltőalapozó száradásával legalább egy éjszakát 20 oC-on, mivel ezzel csökkenthetjük az eredeti strukturminták kirajzolódását a fényezésen.

5. Miután teljesen átkeményedett a töltőalapozó, csiszoljuk a felületet P 400 szemcsézetű csiszolópapírral géppel, ahol ez nem lehetséges, alkalmazzunk nedves csiszolást.
6. Ezután tisztítsuk meg a felületet alaposan, majd 00 660 Quick Cleaner-rel zsírtalanítsuk a felületet.

Az így előkészített műanyag felülete tökéletesen alkalmas bármilyen Lechler fedőbevonat felhordására.

 
 
2006 Czirko Kft. Minden jog fenntartva!